1989 yılından bu yana Malatyalıların heyecanla beklediği fakat uzayan zaman içerisinde heyecanın kaybedildiği proje Kuzey Çevre Yolu’unun yapımı tam bir yılan hikayesine döndü.
Yaklaşık 30 yıldır dillerde sakız olan, Kuzey Çevreyolu’nun temeli 28 Mayıs 2017 tarihinde atıldı, fakat gelinen son nokta Malatya’nın Kuzey Çevre Yolu hayalini karanlığa gömüyor. Peki yaklaşık 30 yıldır gündemde olan Kuzey Çevreyolu için ne yapıldı bugüne kadar, yada ne yapılamadı?..
Kuzey Çevreyolu, 30 yıldır gündemden de dilden de düşmedi, yapımı tam bir yılan hikayesine döndü ve zamanla Malatya’nın kanayan yarası haline geldi.
2014 yılında İnşaat Mühendisleri Başkan Yardımcısı ve İnönü Üniversitesi Öğretim Görevlisi Vehbi Aluçlu, “Kuzey Çevreyolu açılamayacak, mahkemelerde dolaşacağız” demişti. Aynen öyle oldu. Yıllardır söylendi, söylendi fakat pek bir mesafe kat edilemediği gibi ortada bir çevreyolu görünümü de mevcut değil.
Malatyalı siyasetçiler de, oda başkanları da, kurumlar da her defasında dile getirdi Kuzey Çevreyolunu, zaman zaman ihale, zaman zaman ha yapıldı ya yaıplacak dereken 30 yıl geçti bile.
GÜYA 2020’DE BİTECEKTİ Son olarak, projenin 2020 yılında bitirileceği duyuruldu fakat şimdiye kadar yapılan çalışmalar bu tarihi desteklemiyor.
2015’te önceki ihale, ihaleye katılan firmaların Kamu İhale Kurumu’na şikayet edilmesi üzerine iptal edildi, bunun üzerine tekrar ihaleye çıkarıldı… Karayolları Genel Müdürlüğü, sonuncusu 27 Temmuz 2015 tarihinde yapılan, ancak tümü çeşitli nedenlerle iptal edilen 3 ihaleden sonra, Malatya Kuzey Çevre Yolu’nun yapımı için 18 Mart 2016 tarihinde 4’üncü kez ihaleye çıktı. Yaklaşık maliyeti 295 milyon 873 bin TL olarak açıklanan ihaleye rekor düzeyde katılım gerçekleşti, kıran karına bir rekabet yaşandı. İhale için 76 firma teklif verdi.
8 Eylül 2016 tarihinde Karayolları Genel Müdürlüğü ile sözleşme imzalanmasının ardından çalışmaların resmen başladığı Kuzey Çevre Yolu’nda, en önemli aşamalardan birisi olarak görülen şantiye kurma aşamasına 2017’nin Şubat ayında geçildi denildi. Fakat ortada herhangi bir şantiye de yok.
TÜRKİYE’DE DEV PROJELER YAPILDI Kuzey Çevreyolu bir yana peki kısa bu süre içerisinde Türkiye’de ulaşımda nasıl bir mesafe kat edildi. 2008’den itibaren, yani son 10 yılda Türkiye’de 5 ulaştırma bakanı görev yaptı. Çok sayıda dev projede de hayata geçirildi. Aralarında Marmaray, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren, Yavuz Sultan Selim Köprüsügibi büyük projeler hayata geçirildi.İstanbul'a 3. havalimanı, İstanbul-İzmir Otoyolu, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi, Kanal İstanbul ve Ankara-İstanbul arasını 1 saat 15 dakikaya düşürecek Ankara-İstanbul Sürat Demiryoluprojelerinin yapımı da devam ediyor. Fakat gelin görün ki Malatya’nın Kuzey Çevreyolu da 30 yıldır sadece dilden dile dolaşıyor.
NE CUMHURBAŞKANI NE DE BAŞBAKANA İLETİLMEDİ Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakanlık dönemi de dahil Malatya'ya bugüne kadar 17 kez geldi. Başbakan Binali Yıldırım ise Ulaştırma Bakanlığı döneminde 1, Başbakanlığı döneminde 1 olmak üzere 2 kez geldi. Fakat Malatya’nın Kuzey Çevreyolu kendilerine iletilmemiş olmalı ki hiçbirşekilde dile getirilmedi.
TEMEL ATILDI, 10 AYDA 500 METRE YOL YAPILDI
Takvim yaprakları 2017’nin 28 Mayıs’ını gösterdiğinde ise nihayet, Kuzey Çevre yolunun temeli atıldı. Törene Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci de katıldı.
Temeli atıldığından bu yana 10 ay içerisinde sadece 500 mertelik bir yol çalışması yapıldı. Projede gelinen son nokta ortaya koyuyor ki Malatya’nın Kuzey Çevre Yolu hayalinin hayat bulması beklenen den de fazla zaman alacak.
Projeyle kesintisiz ulaşım sağlanması hedefleniyor. Yol güzergahı projesinde 14 seviyeli kavşak, 28 altgeçit, 4 tane hidrolik köprü ve 3 tane de Devlet Demir Yolları geçidi bulunuyor.
Şayet, Çevreyolu bulunmayan tek il olan Malatya’nın Kuzey Çevreyolu tamamlanırsa yaklaşık 30 bin araç trafiği olan kentte de büyük oranda rahatlama sağlanmış olacak.